Balans in geven en ontvangen

Zorg, liefde en aandacht geven en zorg, liefde en aandacht ontvangen.
Geld maken en geld (uit)geven, geld investeren en geld ontvangen.
Hoeveel investeer jij in tijd, energie, talenten en kennis en hoeveel ontvang jij?
Wordt jouw toewijding gespiegeld in de praktijk? Krijg je er voldoende voor terug?

Met de balans in geven en ontvangen houden, wordt niet bedoeld dat je een score moet gaan bijhouden. Of een ‘voor-wat-hoort-wat’ mentaliteit moet ontwikkelen. Nee. Het is op energetisch niveau voelbaar.
Balans zoeken en evenwicht zoeken is een normale en gezonde dynamiek tussen mensen onderling in liefdesrelaties en in organisaties. Het hoort er bij. Het is een golfbeweging, net zoals in- en uitademen.

Als de balans in een situatie, contact of een verhouding langdurig verstoord is, dan krijgen we problemen. Met een ander woord: verstrikkingen. Dit woord komt uit het systemische werk. Deze term geeft aan dat als gevolg van de onbalans er conflicten, ongeluk(ken), burn-out, stress, depressie, ziekten, tekorten, verslavingen ontstaan. Om deze problemen op te lossen is dus een balans nodig.
Er is evenwicht nodig tussen geven en nemen, geven en ontvangen.

Dit zijn twee voorbeelden van langdurige onbalans en de gevolgen ervan.

Hennie en Gert zijn 19 jaar getrouwd. Hennie verlangt naar meer intiem contact met haar man, lang en diepzinnig praten en meer leuk dingen doen samen. Ze investeert al jaren in het organiseren van reisjes, uitjes, workshops, leuke events en ze vraagt regelmatig om samen te praten en bijvoorbeeld vragen uit een persoonlijkheidsontwikkelingsboek te beantwoorden. Zodat ze elkaar beter leren kennen en helder hebben wat hun gezamenlijke missie en verlangen is. Gert trekt zich meer en meer terug in de relatie, zegt steeds vaker Nee op haar voorstellen en van diepgaande gesprekken is helemaal geen sprake. Hun contact groeit uit tot een broer en zus verhouding, waarin de kinderen een bindmiddel zijn.
De balans in geven en nemen is ernstig verstoord. Haar intentie en verlangen om het huwelijk levendig te houden, wordt nauwelijks beantwoord op een manier die voor haar vervullend is. Ze voelt zich steeds ongelukkiger worden en niet erkend, gezien, bemind. Ze overweegt een scheiding.

Sabine steekt heel veel tijd en energie in haar cliënten. Haar uurtarief is laag. Haar intentie is om zoveel mogelijk mensen te kunnen helpen met haar expertise en ze merkte dat veel mensen zeiden dat ze niet zo veel geld te besteden hadden. Daarom heeft ze haar uurtarief naar beneden geschroefd. Ze doet dit nu zo een paar jaar en ze merkt dat ze nauwelijks inkomsten genereert. Het lijkt er ook op dat ze steeds meer mensen aantrekt met problemen rondom geld. Ze stoort zich steeds meer aan deze problematiek rondom armoedebewustzijn en ze heeft steeds minder plezier in haar werk. Het werven van klanten voelt steeds moeizamer en als één groot zwoegen en ploeteren. Ze ontwikkelt een stevige weerzin en aversie tegen haar werk en het vinden van klanten. Als dit zo doorgaat kan ze beter weer een baan in loondienst nemen denkt ze.

Jacqueline de Weerd

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven